Vēlētāju iniciatīva
Centrālā vēlēšanu komisija reģistrē ceturto iniciatīvas grupu parakstu vākšanai par 13. Saeimas atsaukšanu

Saeimas valsts pārvaldes un pašvaldības komisija trešdien, 9. oktobrī, akceptēja likumprojekta “Grozījumi likumā "Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu”, virzīšanu skatīšanai Saeimā trīs lasījumos, paredzot, ka tautas nobalsošanas process turpmāk notiks tikai elektroniski.

Likumprojekts paredz dažādus precizējumus līdzšinējā tautas nobalsošanas rīkošanas kārtībā, tostarp, salāgot vēlēšanu iecirkņu darba laiku ar vēlēšanās noteikto darba laiku, tas ir, no pulksten 8.00 līdz pulksten 20.00. Līdz ar to gan vēlēšanās, gan tautas nobalsošanās būs vienots darba laiks vēlēšanu iecirkņiem.

Tāpat tiek precizēta atzīmju veikšanas kārtība balsošanas zīmē, nodrošinot vienotu “par un pret pieeju”, atsakoties likuma līmenī no pārāk detalizēta procesa apraksta, kas pieļauj viena veida atzīmes un izslēdz nepārprotamas vēlētāju gribas paušanu citos atzīmes veidos.

Likumprojekts precizēts atbilstoši aktuālajai kompetenču sadalei starp Centrālo vēlēšanu komisiju (CVK) un Valsts digitālās attīstības aģentūru. Saistībā ar CVK informācijas sistēmas pārvaldības nodošanu Valsts digitālās attīstības aģentūrai (VDAA) un to, ka parakstu vākšanas tiešsaistes sistēmu turpmāk uzturēs VDAA, precizēts likuma teksts. Šobrīd parakta vākšanai par likumu un Saeimas atsaukšanas ierosināšanu paredzēti 12 mēneši. 12 mēnešu skaitīšanas atskaites punkts ir diena, kad likumprojekts vai Satversmes grozījumu projekts vai iniciatīvas grupa ir reģistrēta CVK. Pēc iniciatīvas reģistrēšanas CVK nepieciešams veikt virkni citu darbību, tai skaitā citiem sadarbības partneriem, lai pilnvērtīgi varētu nodrošināt paraksta vākšanas uzsākšanu, taču šobrīd likumā nav paredzēti atsevišķi termiņi citām darbībām. Līdzīgi kā Vietējo pašvaldību referendumu likumā ar likumprojektu atsevišķi noteikts trīs darba dienu termiņš paraksta vākšanas uzsākšanai.

Šādi grozījumi nepieciešami, lai nodrošinātu tiesiskā regulējuma skaidrību, mazinātu administratīvo slogu, pēc iespējas nodrošinātu vienotu pieeju dažādu vēlēšanu (Eiropas Parlamenta, Saeimas un pašvaldības domes) un referendumu norisē un saskaņotu likumā lietoto terminoloģiju un tiesisko regulējumu kopumā ar citiem spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.

Likuma izpilde tiks nodrošināta saskaņā ar likumā un citos normatīvajos aktos noteikto kārtību esošās publiskās pārvaldes institucionālās struktūras ietvaros atbilstoši attiecīgajai institūcijai piešķirtajiem valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem.